viernes, 29 de enero de 2016

Libro de festas patronais San Roque 1998 (1 de 2)



  Otra vez os traigo un artículo encontrado en la web del Archivo de Betanzos. En esta ocasión no viajamos muy atrás en el tiempo, nos vamos a 1998, en aque año, Luis G Tosar escribió para el Libro de festas patronais San Roque uno de los numerosos artículos breves que existen sobre los hermanos García Naveira y el parque. Sirve para hacerse rápidamente una idea general de todo lo que abarcan ambos temas y no contiene errores como suele ocurrir.



A Arte do Pasatempo


Esoutro día, no programa «Galeguidade» da Televisión de Galicia, intentaron achegarnos á arte e á historia do Pasatempo, de aí esta miña reflexión de hoxe.


Juan María García Naveira naceu en Betanzos o 16 de maio de 1849. Con vinte anos emigra á Arxentina e establécese na provincia de Buenos Aires, en San Nicolás de los Arroyos. Alí recibirá ó seu irmán Jesús. Os García Naveira convértense en socios de distintas empresas e negocios que os levarán a prosperar económicamente, chegando a acadar unha importante fortuna e un gran prestixio social.

A partir de 1893, don Juan fixa definitivamente a súa residencia en Galicia, primeiro na Coruña e despois en Betanzos. Será a partir deste momento cando ámbolos dous irmáns comecen un encomiable labor filantrópico para co seu pobo natal. Fundacións comúns foron o Lavadeiro Público de As Cascas (1902) situado na ribeira esquerda do río Mendo, o Patronato Benéfico Docente «García Hermanos» (1908) que dará lugar á creación do Asilo (1912) e as Escolas «García Naveira» (1914). Jesús finou en 1911, nun accidente de circulación na Arxentina e o seu irmán Juan morrerá o nove de marzo de 1933. Ó grande labor humanista deste último compre engadirlle a súa obra máis persoal e ambiciosa: o parque do «Pasatiempo».

Á beira do río Mendo, nun terreo baixo de xunqueiras, brañas e hortas, situado entre a chamada Ponte do Carregal e As Cascas, o indiano ilustrado e de ideas avanzadas foi concebindo, pouco a pouco, o que sería a obra da súa vida. A finca era como un organismo vivo que ía medrando para quedar definitivamente configurada en 1914. O parque do Pasatempo foi o gran atractivo de Betanzos, e de Galicia enteira, nos comezos deste século. Xa daquela comezaron as primeiras reaccións ante unha obra que algúns consideraban «marabillosa» e que outros descalificaban dicindo que era producto do «mal gusto dun chiflado».

O «Pasatiempo» foi concebido por don Juan como un xardín de recreo, un recinto para o lecer e o disfrute dos sentidos. Ou sexa, un auténtico pasatempo. Incluiu no decoración moitos elementos autobiográficos, moitas ideas sacadas das súas viaxes, a súa estadía como emigrante na Arxentina, a propia ideoloxía republicana e liberal, a súa condición de católico e masón...

O parque ofrecía os seus numerosos releves e esculturas como leccións visuais. Non so nos numerosos paneis como o da Canle do Panamá, o dos transportes, o das comunicacións, o das Leccións de Historia Sagrada, o das relixións no mundo, o da xenealoxía do capital... Senón tamén clases prácticas de Historia natural, xa que todo o xardín era canto á natureza, coas súas numerosas especies de plantas, tanto autóctonas como exóticas, unidas ós animais vivos e ós releves de bichos feitos en cemento, decorados con cunchas e seixos.

Cómpre destacar o meritorio labor social que a construcción do parque representou no seu momento; chegou a ter douscentos obreiros que de doce a dúas recibían clases de instrucción primaria. Alí aprenderon a traballar en equipo, a realizaren labores de instalación e mantemento de xardíns e, especialmente, a trataren cos novos materiais de construcción, sobre todo o cemento.

Juan García Naveira pagou todo do seu peto e perpetuou simbólicamente a memoria da súa vida e da súa obra. De aí o monumento dos dous irmáns á entrada do parque, estatua que hoxe está na Praza do Campo, tamén o grupo escultórico que representaba ó indiano con un dos seus netos e que estaba situado no cumio do Pasatempo.



O «Pasatiempo» de Betanzos non foi un fenómeno da arte Kitsch, foi unha ensoñación onírica, unha obra maior da arte implantada polos aquí emigrantes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario